2003-ban végeztem a Semmelweis Egyetem Általános Orvostudományi Karán, és már a kezdetektől az intenzív betegellátás, a sürgősségi medicina és a kardiológia iránt köteleződtem el. Pályafutásomat a Jahn Ferenc Dél-pesti Kórház Központi Intenzív Terápiás Osztályán kezdtem, majd 2005 végétől a Gottsegen György Országos Kardiovaszkuláris Intézetben (GOKVI) folytattam, ahol azóta is dolgozom. 2009-ben aneszteziológia és intenzív terápiából, 2013-ban pedig kardiológiából szereztem szakvizsgát, mindkettőt kiválóan megfelelt minősítéssel. A GOKVI-ban 10 éven át az Intenzív Terápiás Részlegen dolgoztam, ahol beosztott orvosként kezdtem, majd részlegvezető-helyettesként vettem részt a legkritikusabb állapotú betegek ellátásában. 2015-ben létrehoztuk a subintenzív részleget, amelyet évekig vezettem. 2019-ben főigazgatói felkérésre átvettem a Sürgősségi és Szakambulanciák vezetését, ahol a csapatommal korszerűsítettük az ellátást, biztosítva, hogy a legsúlyosabb kardiovaszkuláris állapotú betegek országos szinten a lehető legmagasabb szintű sürgősségi-és elektív ellátást kapják. A COVID-járvány alatt az ambulancia vezetőjeként aktívan részt vettem a járványügyi helyzet kezelésében, és 2021-ben csatlakoztunk az országos oltási programhoz, amelynek orvosszakmai irányítását is elláttam. 2023 januárjában újabb mérföldkőhöz érkeztem: átadásra került a 16 intenzíves ággyal felszerelt Sürgősségi Betegellátó Egység (SBE), amelyet osztályvezető főorvosként irányítok a Kardiovaszkuláris Szakambulanciákkal együtt. Pályám során nemcsak a kardiológiai betegellátásban, hanem a prehospitális sürgősségi ellátásban is aktívan részt vettem: 10 éven át dolgoztam a Mobil Intenzív Care Unit-on (M.I.C.U.), ahol a sürgősségi helyszíni ellátás során testközelből tapasztaltam meg a gyors döntéshozatal és a precíz beavatkozások életmentő erejét. 2003-ban szereztem meg az ALS (Advanced Life Support/emelt szintű, eszközös újraélesztés) képesítést, amely azóta is a mindennapjaim része, és elkötelezetten oktatom kollégáimat, hogy magabiztosan tudjanak helytállni a legélesebb helyzetekben is.
A szakmai feladataimon túl vezetőként és oktatóként kiemelten fontos számomra a jövő generáció képzése. Aktívan részt veszek a rezidensek és szakorvosjelöltek oktatásában, valamint az intézeti reanimációs képzések szervezésében és megtartásában. Hiszem, hogy nem elég pusztán a szakmai tudást átadni — meg kell tanítani a fiatal orvosokat a szakma és a beteg iránti alázatra, a gyors, de megfontolt döntéshozatalra, és arra, hogy a betegellátás középpontjában mindig az ember áll. Számomra a beteg szent és sérthetetlen. Ez a szemlélet különösen fontos a súlyos szívelégtelenséggel élő pácienseim hosszú távú gondozásában, ahol a szakmai tudás mellett a bizalom és a törődés a gyógyítás kulcsa. A két évtizedes szakmai eredményeim mellett legalább ennyire büszke vagyok arra a kapcsolatépítő munkára, amit a betegeimmel való mindennapi törődés jelent.
A jó gyakorlat bemutatása
Hitvallásom:
Az egészségügy nem maradhat betegségügy évszázadokon át.
A gyermekeink legyenek tudatos, az egészségükért tenni akaró generáció!
A Gottsegen György Országos Kardiovaszkuláris Intézetben (GOKVI) eltöltött több, mint negyed évszázad alatt nap mint nap szembesülök a kardiovaszkuláris prevenció hiányosságaival — és azzal a riasztó tendenciával, hogy egyre fiatalabb generációk kerülnek a szív- és érrendszeri megbetegedésekkel küzdő páciensek közé. Gyakran már csak a szekunder prevenció lehetősége marad, hiszen a betegek egyszerre több krónikus betegséggel érkeznek, és a kezelések középpontjában már nemcsak az alapbetegség, hanem annak szövődményei is állnak. A mindennapi akut ellátás során világossá vált számomra: a valódi változást nem a már kialakult betegségek kezelése, hanem azok megelőzése hozhatja el.
Az utóbbi években egyre erősebben foglalkoztat a mindennapi gyógyító munkám és a secunder prevenciós gyakorlatom mellett a primer prevenció fontossága. Hiszem, hogy az egészségmegőrzés és a megelőzés az a terület, ahol valódi változást érhetünk el — mert a jövő kulcsa az, ha a következő generációk már fiatal korban elsajátítják az egészségtudatos élet alapjait.
A gondolataim 2023-ban kezdtek letisztulni, amikor kisfiam óvodájába kaptam meghívást, hogy meséljek a munkámról a nagycsoportosoknak. A gyerekek lelkesedése és a szülők, pedagógusok pozitív visszajelzései inspiráltak arra, hogy szélesebb körben is elindítsak egy programot.
Ennek eredményeként 2024/2025-ös tanévben mentőtiszt kollégáim segítségével (Dudás Gábor, Bicskei Bence) megvalósítottuk és elindítottuk a Szívügyünk az Egészségtudatos Gyermek edukációs program-ot a Szigetszentmiklósi Ádám Jenő Általános Iskola és Alapszintű Művészeti Iskolában, ahol kisfiam is tanul. Kezdeményezésünk célja, hogy a gyermekek időben megismerkedjenek az egészséges életmóddal, a káros szenvedélyek megelőzésével és az elsősegélynyújtás alapjaival. Hiszem, hogy a tudás hatalom — és ha ezt a tudást már fiatal korban átadjuk, azzal hosszú távon nemcsak életeket menthetünk, hanem egy egészségtudatosabb, felelősségteljesebb társadalmat is építhetünk. Mindez a betegségmegelőzéssel párhuzamosan még egy óriási költségcsökkentést is jelenthetne az egészségügyre nézve, valamint az egészségügy leterheltségére is pozitívan hathatna.
Ez a program egy általános iskolások számára megálmodott komplex edukációs és prevenciós előadássorozat, amely interaktív formában ad át ismereteket az egészséges életmódról, helyes táplálkozásról, mozgás fontosságáról, a káros szenvedélyek megelőzéséről, valamint az egészségtelen életmódból eredő betegségekről — kiemelten a szív- és érrendszeri megbetegedésekről.
A program nemcsak az elméleti oktatásra helyezi a hangsúlyt, hanem gyakorlati elsősegélynyújtási és újraélesztési bemutatókkal is kiegészül. A célunk, hogy a gyermekek ne csupán megértsék az egészséges életmód alapjait, hanem képesek legyenek vészhelyzetekben is hatékonyan cselekedni.
A 2024/2025-ös tanévben célul tűztük ki, hogy az iskola egésze (28 osztály;13 alsós, 15 felsős) részesüljön az elméleti és gyakorlati képzésben, életkorukhoz igazított tartalommal. Ez számokban nézve 795 általános iskolás gyermeket jelent. Ezzel párhuzamosan a hosszú távú közös munkát is szervezzük.
Jelenleg (a pályázat beadásakor) 15 osztály (9 alsó és 6 felső tagozat), mintegy 432 diákja már részt vett az oktatásokon.
Program bemutatása
A tematika kidolgozása során szoros együttműködésben dolgoztunk az iskola vezetőségével. Előadásainkat úgy alakítottuk ki, hogy az életkori sajátosságokat figyelembe véve, az alsó és felső tagozatos diákok számára külön, célzott tartalommal edukáljuk őket. Az interaktív előadások során a gyerekek aktív bevonásával törekszünk arra, hogy a tanultak valóban megragadjanak, és később a mindennapjaik részévé váljanak.
A foglalkozások felépítése:
A program heti/2 heti rendszerességgel zajlik az iskolában, évfolyamonként, az Intézet Színház termében.
Interaktív előadás az egészséges életmódról — a cél, hogy a gyerekek aktívan kérdezzenek és gondolkodjanak
A BLS (Basic Life Support/alapszintű újraélesztés) bemutatását az életből vett példával, szituációs gyakorlaton keresztül végzem, amelynek különlegessége, hogy 7 éves, 1. osztályos kisfiam is aktívan részt vesz benne. Annak ellenére, hogy ilyen pici, tisztában van a laikus újraélesztés elméleti alapjaival, és a gyakorlatban is képes helyesen végrehajtani a szükséges lépéseket. Az ő jelenléte és magabiztos szerepvállalása rendkívül motiváló hatással van a résztvevőkre — a visszajelzések alapján ez nemcsak megérinti a tanulókat, hanem hitelesebbé és kézzelfoghatóbbá is teszi számukra az életmentés fontosságát.
Alsó tagozat (1–4. évfolyam) — Egészséges szokások kialakítása
Cél: Az egészséges életmód alapjainak lefektetése élményszerű formában, amely felkelti a gyerekek érdeklődését és beépül a napi rutinjukba.
Tematika:
Motiváló kiegészítés:
Egészséges reggeli: A program végén a gyerekek megkóstolhatják a helyes táplálkozás elemeit, pl. friss zöldségek, gyümölcsök, teljes kiőrlésű péksütemények. (Saját kezűleg készítem nekik)
Egészséges reggeli kóstoló — a gyerekek játékos formában ismerkednek meg a helyes táplálkozás alapjaival, az egészséges ételekkel.
Felső tagozat (5–8. évfolyam) — Prevenció és felelős döntéshozatal
Cél: az egészséges táplálkozás és mozgáson túl, a káros szokások elkerülésére való felkészítés, tudatos döntéshozatal támogatása, a kortársakra való hatás felismerése.
Tematika:
Motiváló kiegészítés:
Minden résztvevő számára:
Elsősegély és újraélesztés (BLS)
AMBU baba használata, gyakorlás— a gyerekek valódi tapasztalatot szereznek, s érzékelhetik, hogy képesek rá.
AED alapismeretek, tanuló program meghallgatása, alkalmazása
Közös célok és eredmények
A program célja mindkét korosztály esetében:
Várható hatás:
Célkitűzések
A Szívügyünk az Egészségtudatos Gyermek edukációs program hosszú távú céljai túlmutatnak az egyszeri oktatáson — hiszünk abban, hogy a valódi változáshoz folyamatos jelenlét és közös felelősségvállalás szükséges. Éppen ezért a következő célokat tűztük ki a program fenntartására és továbbfejlesztésére:
Hosszú távú vízió
A célunk nem csupán az, hogy egy iskola diákjai elsajátítsák az egészséges élet alapjait, hanem az is, hogy létrejöjjön egy belső támogató közösség — egy olyan hálózat, ahol tanárok, diákok és szülők közösen dolgoznak a gyermekek testi-lelki jólétéért.
A jó gyakorlat újszerűségének, társadalmi és szakmai jelentőségének bemutatása
A Szívügyünk az Egészségtudatos Gyermek edukációs program véleményünk szerint egy egyedülálló kezdeményezés. Újszerűsége abban rejlik, hogy a prevenciót komplex, hosszú távú folyamatként kezeli, amely egyszerre célozza meg a gyermekeket, pedagógusokat és a szülőket, így teremtve egy fenntartható, közösségi szintű egészségfejlesztési modellt.
Újszerű megközelítés
Társadalmi jelentőség
Szakmai jelentőség
Hisszük, hogy programunk valódi változást hozhat, hiszen nem csupán ismereteket közvetít, hanem egy aktív, összetartó közösséget építhet, amely hosszú távon is fenntartható. A program társadalmi hatása a gyermekeken és pedagógusokon túl kiterjedhet a családokra és a tágabb közösségekre is, miközben szakmailag új megközelítéseket alkalmaz az egészségnevelésben és a megelőzésben. Hiszünk a program további növekedésében, és abban, hogy egyre több intézményben valósulhatna meg, hogy minél több gyermek kapjon esélyt egy egészségesebb, tudatosabb jövőre.