Az év leghatékonyabb betegkommunikációját folytató gyógyszerésze

Dr. Szalai Dorottya
gyógyszertárvezető,
Arany Sas Gyógyszertár

Dr. Szalai Dorottya pályázata

Bemutatkozás

Kilépni a tára mögül- A Gyógyszerész Válaszol rovat elindítása Tiszaújvárosban

„A gyógyszer és a beteg között az utolsó láncszem a gyógyszerész!” mondattal indított el a pályán 2013-ban a Debreceni Egyetem, amikor a diplomámat boldogan átvettem. Tettre készen léptem a közforgalom világába, amit járok már 11 éve. Emberekkel foglalkozni egész nap nagy kihívás, hiszen a vásárlók a fogyasztói társadalom ékes példáját prezentálják számunkra nap mint nap: „Haladjunk már!” „Nem érek rá!” „Nem lehetne gyorsabban?” „Minek ad tanácsot neki, az orvos elmondta nem? Haladjunk!” mondatokkal mindenki találkozott pályája során. De a tanácsadás az, ami a gyógyszerészi hivatás legnagyobb értéke és élménye mind a szakembernek, mind a vásárlónak. A Milyen kiszerelésben adhatom? Hány dobozzal? a fogyasztói társadalom mellékterméke, de a tanácsadás az, ami a hivatásunk legfőbb lényege! Gondoltam egy nagyot: Mi lenne, ha kilépnék a tára mögül? De hogyan csináljam? Az emberek a rohanó társadalomban vágynak egy érthető és nem bő lére eresztett tanácsra. Felkerestem a Tiszaújvárosi Krónikát, és megszületett a Gyógyszerész Válaszol rovatom!

Közforgalomban dolgozom 2013-óta, kezdetben beosztott, majd megbízott vezető gyógyszerészként. Fontosnak tartom, hogy a vásárlók/betegek megfelelő és érthető tanácsot, információt kapjanak a tára mögött álló szakembertől. A mai rohanó társadalomban ez kicsit nehézkes feladat, ezért támadt egy ötletem. Mi lenne, ha a helyi lapban elindítanék egy rovatot? Így született meg a Gyógyszerész Válaszol rovat a Tiszaújvárosi Krónikában. Ki lehet lépni a tára mögül? Érdekes ez az embereknek? Pályamunkámban ezt szeretném bemutatni!

A jó gyakorlat bemutatása

2024 tavaszán a Tan Kapuja Buddhista Főiskola befejezése után támadt az az ötletem, hogy megkeressem a helyi újságot, a Tiszaújvárosi Krónikát: Mit szólnának, ha indítanánk, egy Gyógyszerész Válaszol rovatot? Szerettem volna nyitni az emberek felé, hiszen lehet, hogy a patikában nem merik feltenni a kérdést, vagy nem is járnak rendszeresen gyógyszertárba, de foglalkoztatja őket egy adott téma, probléma. Mi lenne, ha kilépnék a tára mögül. A patikába betérő vásárlók jelentős százaléka a tára mögött álló szakembertől kér tanácsot. Mi lenne, ha ezt a tanácsadást megpróbálnám online és írott formán keresztül is átadni? A Szerkesztőség nagyon nyitott lett az ötletemben és megszavazták a kezdeményezésemet. Nagyon fontosnak tartottam, hogy minél hamarabb elindítsam ezt a rovatot, így a főiskolai záróvizsgára készülés közben megszületett az első cikkem, ami 2024. május 30-án megjelent. Pályám során azt tapasztalom, hogy az emberek többsége nem tudja, hogy tulajdonképpen kik dolgoznak egy gyógyszertárban, mi történik azon kívül, hogy árazunk. És talán nem is vagyunk tejfölárusok? Ezt próbáltam bemutatni első cikkemben. Cikkeimet elektronikusan is el lehet olvasni, ezek linkjeit csatolom pályamunkámban!

Mi fán terem a gyógyszertár és a gyógyszerészet?

Első cikkem megjelenése után nagyon sok pozitív visszajelzést kaptam a patikába betérő vásárlóimtól. Nagyon örültek a kezdeményezésemnek és nagyon hasznosnak találták a cikkem. „Ezt eddig nem is tudtam Dórika!” A kérdéseket a Krónika várta, e-mailen illetve személyesen. De nem jött….na most mi legyen? Ekkor párom tette fel az első kérdést, hogy elinduljon a rovat, hátha felbátorodnak az emberek. Az alábbi cikk született.

A cikk megírása alatt rájöttem, hogy ha egy saját e-mail címet hozok létre, akkor talán bátrabban kérdeznek az emberek. És így is lett!

A kérdező a naptejekről kérdezett, aktuális nyári témában. Az alábbi cikk született.

A szerkesztőség itt jelezte, hogy kicsit hosszúak a cikkeim, nem fér bele az újságba, ezért ezt a cikket két részletben közölték. Túl alapos voltam cikkemben és sok mindenben próbáltam tanácsot adni, így próbáltam a lényegre összpontosítani és érthetően, tömören és nem túlságosan bele menve a részletekbe válaszolni.

A cikkeim heti szinten jelennek meg, nyomtatott és online formában, minden pénteken! Rengeteg pozitív visszajelzést kapok, igény van rá! Napi munkám során a vásárlóim zöme nagyon örül a kezdeményezésemnek, sok hasznos információt kapnak cikkeimen keresztül. Az egyik vásárlóm bevallotta, titkos rajongóm lett! Nagyon meglepett és örömmel tölt el a sok pozitív visszajelzés és támogatás a vásárlók részéről.

Cikkeim online formában megtalálhatóak az alábbi felületen:

https://www.kronika.tiszatv.hu/kereses?q=a+gy%C3%B3gyszer%C3%A9sz

Nyomtatott formában hetente jelenik meg a Tiszaújvárosi Krónikában, amelyet online is el lehet érni pdf formátumban:

https://kronika.tiszatv.hu/archivum/2024-ev

A jó gyakorlat újszerűségének, társadalmi és szakmai jelentőségének bemutatása

A gyógyszerészi tanácsadást a Tanácsadás jogszabály- 41/2007. (IX. 19.) EüM rendelet a közforgalmú, fiók- és kézigyógyszertárak, továbbá intézeti gyógyszertárak működési, szolgálati és nyilvántartási rendjéről sz. jogszabály szabályozza. A jogszabály c pontját igyekeztem az újság lapjaira vetni:

c) a betegség-specifikus gyógyszerészi gondozás, mely a népegészségügyi programhoz kapcsolódóan az adott betegség és kockázati tényezői korai felismerésére, a betegség késői komplikációinak vagy visszatérésének megelőzésére, a betegek egyensúlyi állapotának fenntartására irányul és – a beteg kezelő orvosával együttműködésben – magában foglalja a kockázati tényezők felmérését és a beteg szükség szerinti orvoshoz irányítását, valamint a beteg oktatását és együttműködő készségének kialakítását, továbbá a beteg gyógyszerhasználatának irányítását.

Írásaimmal próbálok érthető információkat, tanácsokat adni az olvasóknak.

A gyógyszerészi tanácsadás, gyógyszerészi gondozás a gyógyszerészi hivatás egy formája, melyben segítséget, tanácsot adunk a vásárlónak. Célja, hogy támogatást nyújtson azoknak a patikába betérő vásárlóknak/betegeknek/érdeklődőknek, akik tartós vagy aktuális nehézségekkel küzdenek. Ez a tanácsadás személyesen történik meg a tára mögül, de én gondoltam egyet és kiléptem mögüle, a helyi újság hasábjaira. A gyógyszerészi tanácsadás folyamata lehetőséget ad a beteg gyógyszerelésének nyomon követésére. A gyógyszerészi tanácsadás egyik fontos célja, hogy elősegítse a gördülékenyebb és hatékonyabb kommunikáció kialakítását. A gyógyszerészi tanácsadás egy biztonságos és ítélkezés mentes környezetben zajlik online, illetve a Krónika hasábjain, ahol a gyógyszerész értő figyelmével, feltétel nélküli elfogadásával és együtt gondolkodással segíti a személyt. Mindenkinek lehetnek nehézségei. Mindenki életében előfordul olyan helyzet, amikor nehéz szembenézni egy egészségügyi problémával, egy nehézséggel, legyen az érzelmi, testi vagy bármilyen egyéb nehézség. Az ilyen helyzetekben akár néhány alkalmas tanács is nagyon jelentős segítséget jelent. A kérdést feltevő e-mailben egy hosszabb választ kap tőlem, személyre szabottan!

Gyógyszerészeti tanácsadásom során segíteni próbálok az adott probléma megoldásában, a megfelelő készítmények kiválasztásában amennyiben a leírt panaszok még nem olyan súlyosak, hogy orvosi ellátás szükségeltessen.

Igyekszem a gyógyszerek mellékhatásait illető kérdésekről, azok biztonságos alkalmazásáról, illetve bizonyos enyhe – orvosi ellátást nem igénylő – panaszokra a beteg igényeit és sajátosságait figyelembe véve készítményeket ajánlani, a marketing szabályait betartva!

A gyógyszerészeti tanácsadás során fontos tisztában lennie a kérdezőnek és olvasónak, hogy patikusként csakis olyan kérdésekben segítek, amely az orvosi ellátást tanácsadásom nem helyettesíti. A legtöbb esetben a gyógyszerészeti tanácsadás keretén belül az enyhébb, ellátást nem igénylő panaszokra tudok jó megoldásokat ajánlani vény nélkül kapható készítmények segítségével, de a vényköteles készítményekről is bővebb tájékoztatást adok, természetesen nem közölve a cikkeimben.

A gyógyszertári betegellátás egyik fontos eleme a gyógyszerészeti tanácsadás, amely során betegeinket az öngyógyszerezésben szakértő módon támogatjuk. Az öngyógyszerezés ugyan egy fontos és jó módja az enyhébb panaszok kezelésének, ám fontos, hogy az is minden esetben a beteg igényeinek, sajátosságainak megfelelően történjen! A gyógyszerreklámok nem nyújtanak ehhez megfelelő információt. Bízom benne, hogy a gyógyszerválasztást szakértőre bízzák olvasóim, és bizalommal fordulnak hozzám és kollégáimhoz gyógyszertárunkba!

Kollégáim és én napi szinten végzünk értő tanácsadást, ezt észrevéve Tiszaújváros Önkormányzata Szent István Emlékéremmel tüntette ki idén augusztus 20-án csapatunkat az Arany Sas Gyógyszertár csapatát, méltatásunkat csatolom:

„Az Arany Sas Gyógyszertár munkatársai szakmai tudásukkal, emberi kvalitásaikkal, teherbírásukkal, empatikus problémamegelőző, problémamegoldó képességükkel, szakmai alázatukkal az év minden napján a város lakosságát szolgálják. Közel harminc éve beteg centrikusan működő gyógyszertár. Mindig odafigyeltek betegeik, vásárlóik valódi igényeire. Az egészségügyben kiemelten fontos beteggondozás érdekében folyamatosan fejlesztéseket hajtanak végre, időnként metodikát és/vagy technológiát változtatnak ügyfeleik elégedettsége érdekében. A Covid járvány második hullámát követően belső átalakítással bővítették a kiszolgálóhelyeik számát, valamint emelt létszámmal és egy nagyobb kapacitású gyógyszerautomata-cserével biztosították a gyorsabb és biztonságosabb betegellátást. Fontos feladatuknak tekintik a betegek gyógyulásának elősegítése mellett a betegségek megelőzését, az egészség megőrzését. Ennek érdekében a patika munkatársai széles termékválasztékkal, naprakész tudással és figyelmességgel végzik szakmai feladataikat. A rászorulókat ellátják gyógyszerekkel, étrendkiegészítőkkel, gyógyteákkal, orvostechnikai eszközökkel, illetve tanácsokkal, információkkal is segítik az érdeklődőket. Felvilágosítást adnak egészségügyi, egészségnevelési kérdésekben, a gyógyszerekkel, gyógymódokkal és gyógyhatású termékekkel kapcsolatban. Szakmai hírük révén országosan is elismert gyógyszertárrá váltak. Tiszaújváros lakosságának zavartalan és biztonságos gyógyszerellátásában, valamint az egészségügyi szolgáltatás érdekében végzett magas színvonalú szakmai munkája alapján Szent István Emlékérem kitüntetésben részesül!”

A cikkek írása mellett a helyi katolikus általános iskola minden évben elhív előadónak a nyolcadik osztályosoknak szervezett pályaválasztási napra, ahol a gyógyszerészi pályát igyekszem népszerűsíteni. Évek óta sikeresen végzem ezt a megtisztelő feladatot!

A helyi jóga és nyugdíjas klub pedig felkért, hogy havi egy alkalommal megadott témában tartsak előadást és válaszoljak a feltett kérdésekre. Ebben örömmel és izgalommal veszek részt, rengeteg kérdést kapok az adott témával kapcsolatban.

Tiszaújvárosi lokálpatriótaként igyekszem szaktudásommal a lakosokat szolgálni, a gyógyszertárban és a Krónika lapjain, egészségük megőrzésében részt venni mindennapi gyógyszerészi feladataim mellett.

Ki lehet lépni a tára mögül? Érdekes ez az embereknek? A válasz: Igen!